Mål for kurs i kreativ prosessledelse
Utvikle din og andres kreativitet
Dette kurset vil gjøre deg dyktigere til å:
- Identifisere, forstå og løse problemer og muligheter.
- Finne, velge og utvikle ideer og løsninger.
- Utvikle din egen og andres kreativitet.
- Tenke mer allsidig og fleksibelt.
- Stimulere hjernen mer og hemme den mindre.
- Bruke de mest effektive kreative metoder og teknikker.
Kreativiteten kan økes
Kreativiteten er en grunnleggende menneskelig egenskap som er knyttet til mange andre sider i mennesket. Forskeren Torrance har gjennomgått 308 rapporter om forsøk på å øke kreativiteten hos skoleelever og studenter. Undersøkelsen viste at forsøk på å øke kreativiteten lyktes i ca. 70% av tilfellene. Hvor vellykkede forsøkene var, var avhengig av hva slags undervisningsopplegg som ble fulgt og hva slags kreative metoder som ble brukt. Suksessprosenten varierte fra 42% til 92%. De beste resultatene ga metoden CPS – Creative Problem Solving. Denne er hovedmodellen på kurset.
Tidligere deltakeres uttalelser
- Totalt sett – meget bra og interessant.
- Foreleseren var dyktig til å sette metodene inn i en større bedriftsøkonomisk sammenheng.
- Mange praktiske øvelser som illustrerte metodene godt.
- Fikk inn nye tenkemåter.
- Kurset tok oss med aktivt hele veien.
- En ny måte å jobbe på som var utrolig interessant og lærerik.
- Både innhold og form var bra.
- Formen/presentasjonen var bra. Enkelt og lettfattelig.
- Det beste kurset jeg har deltatt på!
|
Temaer i kurs i kreativ prosessledelse
Kurset tar for seg emner som:
- Den kreative tankeprosess
- Kreative metoder og teknikker som CPS (Creative Problem Solving), hjernestorm (brainstorming), gallerimetoden, idébank, kreativ dialog og flipovermetoden.
- Hva som fremmer og hemmer kreativitet
- Bruk av tankestimulerende teknikker
- Problemanalyse
- Idéskaping
- Få løsningene akseptert
- Fra ide til gjennomføring
- Utvikle egen, gruppers og organisasjoners kreativitet
Endringskompetanse gir trygghet
Verden er, mer enn noen gang tidligere i historien, preget av endringer. Politiske og økonomiske endringer, en ny teknologisk og industriell revolusjon, en kunnskaps- og informasjonsrevolusjon, øket internasjonalisering og en stadig større konkurranse vil til sammen gi endringer vi ikke kan overskue.
I en slik situasjon er det absolutt nødvendig med endringskompetanse. Kreativitet er en viktig del av dette. Kreativitet er nettopp ferdigheter i å tenke nytt, se problemer og muligheter og finne ideer og løsninger.
Det viktigste du kan gjøre for å øke kreativiteten, er å gjøre mindre av det som hemmer. Det nest viktigste er å gjøre mer av det som stimulerer utviklingen av kreativiteten. Neste skritt er å bruke kreative metoder og teknikker. Dette er spesielle framgangsmåter som brukes for å få fram og/eller for å utvikle kreativiteten. |
Undervisningsmetoder
Kurset baserer seg på:
- forelesninger
- kreativ oppgaveløsning individuelt og i grupper
- egenrefleksjon
- gruppearbeid
- samtaler i grupper og plenum.
Vi arbeider med deltakernes egne oppgaver og problemer
Litteratur
Kursdokumentasjon
Boka “Praktisk nytenkning – Systematisk og kreativ problemløsning” av Leif-Runar Forsth
Kreativitet
Vi har skrevet mye om kreativitet. Noe ligger på IPOs nettsted. Mye mer finner du via lenkene under.
Kreativitet – En innføring
av Leif-Runar Forsth og Bodil Nordvik
Kreativitet og læreglede
av Leif-Runar Forsth og Bodil Nordvik
Teaching Creativity in School
av Leif-Runar Forsth og Bodil Nordvik
Praktisk nytenkning – Systematisk og kreativ problemløsning
av Leif-Runar Forsth, Aquarius Forlag, 1998 En tidligere utgave av boka ligger på hjemmesiden:
http://www.kreativtnorge.no/Litteratur/Bok/Praktisk%20Nytenkning/Innhold.htm
Kreativ undervisning
av Leif-Runar Forsth og Bodil Nordvik, Aquarius Forlag, 1995 Hele boka, minus figurer, ligger på hjemmesiden:
http://www.kreativtnorge.no/Litteratur/Bok/Kreativ%20undervisning/KU-INNHOLD.htm
Vi har laget et eget nettsted som inneholder mye stoff om kreativitet:
http://www.kreativtnorge.no/
|