En standard forretningsorden
Av Leif-Runar Forsth
Denne forretningsorden kan være et godt utgangspunkt for de fleste møter. Det betyr at du må modifisere den etter møtets art og form og behov forøvrig.
1 Møtets lovlighet og fullmakter
Innkalling må være sendt til de som skal innkalles og innen de gitte tidsfrister (eller rimelig tid).
Møtet må være beslutningsdyktig (møtedeltakerne må ha fullmakt til å fatte de vedtak som skal fattes).
Habilitet avklares.
2 Saker til behandling
Saker som skal behandles må følge med innkallingen.
Møtet kan bare behandle den type saker som ligger under møtets myndighet.
Dagsorden: Møteleder refererer saker som skal behandles og foreslår rekkefølgen. Møtet vedtar dagsordenen.
Forslag til vedtak refereres. Endringsforslag til vedtak kan framsettes under møtet.
3 Innlegg
Under ordskiftet tillates innlegg av følgende typer og i følgende prioritet:
– Til Forretningsorden
– Til Dagsorden
– Replikk
– Saksinnlegg
De taleberettigede møtedeltakerne gis ordet til innlegg i den rekkefølge de ber om det.
Antall innlegg den enkelte møtedeltaker kan holde til en sak, kan begrenses, f.eks. til 2 eller 3. Replikker kan begrenses til f.eks. 2 til hvert innlegg eller til bare å tillate saksopplysninger, rette opp misforståelser eller erklære enighet eller uenighet. Det kan vedtas å ikke tillate replikker.
Taletiden kan begrenses både for saksinnlegg (f.eks. 2, 3 eller 5 minutter) og replikker (f.eks. 15 eller 30 sekunder).
Strek kan settes i talelisten under et saksinnlegg.
Innlegg kan ikke holdes til denne eller andre saker når det er gått til avstemning.
4 Vedtak
Vedtak fattes ved avstemning på en av følgende 4 måter:
– Håndsopprekning. For – mot – avholdne (eventuelt bare: mot).
– Skriftlig (hvis vedtekter eller en krever det).
– Stilltiende bifall. (Vedtakets forslag refereres – det spørres om noen er i mot – det bankes).
– Saken eller saksnummeret refereres – det bankes (metoden må være bestemt i forretningsorden og kjent av deltakerne).
Vedtak fattes ved alminnelig flertall hvis ikke lover/vedtekter/sedvane bestemmer noe annet.
Vedtak føres i referatet.
Tenk deg om og diskuter så i gruppa:
1 Hvilken forretningsorden bør vi bruke i de møter vi deltar på?
2 Hva bør beholdes i forslaget? Hva bør endres?