Mål for kurs i kreativtet
Dette kurset vil gjøre deg dyktigere til å:
- Identifisere, forstå og løse problemer
- Utvikle din egne og andres kreativitet
- Tenke mer allsidig og fleksibelt
- Stimulere hjernen mer og hemme den mindre
- Bruke de mest effektive kreative metoder og teknikker
Kreativitet
Kreativitet kan defineres på flere måter:
- Kreativitet er evnen til å skape nye og nyttige resultater
- Kreativitet er å være i en skapende prosess
- Kreativitet er det som gir skaperglede eller tilfredsstillelsen ved å ha løst en oppgave
- Kreativitet har derfor både med resultat, prosess og opplevelse å gjøre.
Tidligere kursdeltakeres uttalelser:
- Totalt sett – meget bra og interessant
- Foreleseren var dyktig til å sette metodene inn i en større bedriftsøkonomisk sammenheng
- Mange praktiske øvelser som illustrerte metodene godt
- Fikk inn nye tenkemåter
- Kurset tok oss med aktivt hele veien
- En ny måte å jobbe på som var utrolig interessant og lærerik
- Både innhold og form var bra
- Formen/presentasjonen var bra. Enkelt og lettfattelig
|
Temar i kurs i kreativitet
Eksempler på emner som kan inngå er:
- Den kreative tankeprosess
- Kreative metoder og teknikker
- CPS (Creative Problem Solving)
- Hva som fremmer og hemmer kreativitet
- Bruk av tankestimulerende teknikker
- Problemanalyse
- Idéskaping
- Få løsningene akseptert
- Fra ide til gjennomføring
- Utvikle egen, gruppers og organisasjoners kreativitet
IPO har holdt kreativitetskurs for mange forskjellige grupper, bl.a. ledere, lærere, skoleungdom, studenter, reklamefolk, forskere og konsulenter. Kursenes varighet har vært fra 3-4 timer til 400 timer. (400 timers kurset er en opplæring av prosessledere i kreativitet for Norsk Institutt for Kreativitet.) Emnene som inngår vil derfor være tilpasset deltakernes behov og kursets omfang.
IPO er blant de i Norge som har arbeidet lengst med kreativitet. Vi har undervist kreativitet og ledet prosesser både i Norge og andre land.
Da enkelte av de metoder som er utviklet av IPO, ble presentert på den europeiske konferansen for kreativitet i Nederland i 1987, førte det til følgende etteromtale i konferanserapporten:
“The deliberate use of the five senses in CPS, as presented by Leif-Runar Forsth og Bodil Nordvik, was experienced as an eye-opener |
Undervisningsmetoder
Kurset baserer seg på:
- forelesninger
- kreativ oppgaveløsning individuelt og i grupper
- egenrefleksjon
- gruppearbeid
- samtaler i grupper og plenum.
Vi arbeider med deltakernes egne oppgaver og problemer
Litteratur
Kursdokumentasjon
Boka “Praktisk nytenkning – Systematisk og kreativ problemløsning” av Leif-Runar Forsth
Kreativitet
Vi har skrevet mye om kreativitet. Noe ligger på IPOs nettsted. Mye mer finner du via lenkene under.
Kreativitet – En innføring
av Leif-Runar Forsth og Bodil Nordvik
Kreativitet og læreglede
av Leif-Runar Forsth og Bodil Nordvik
Teaching Creativity in School
av Leif-Runar Forsth og Bodil Nordvik
Praktisk nytenkning – Systematisk og kreativ problemløsning
av Leif-Runar Forsth, Aquarius Forlag, 1998 En tidligere utgave av boka ligger på hjemmesiden:
http://www.kreativtnorge.no/Litteratur/Bok/Praktisk%20Nytenkning/Innhold.htm
Kreativ undervisning
av Leif-Runar Forsth og Bodil Nordvik, Aquarius Forlag, 1995 Hele boka, minus figurer, ligger på hjemmesiden:
http://www.kreativtnorge.no/Litteratur/Bok/Kreativ%20undervisning/KU-INNHOLD.htm
Vi har laget et eget nettsted som inneholder mye stoff om kreativitet:
http://www.kreativtnorge.no/
|