Evaluering av programmer for organisasjonsutvikling
Av Leif-Runar Forsth
Vår evaluering av kurs og treningsprogram er basert på Donald L. Kirkpatricks metoder, beskrevet i boka “Evaluating Training Programs”. Der det er mulig og ønskelig, gjør vi evalueringer 3, 6 og/eller 12 måneder etter programmet. For langvarige programmer gjøres løpende evalueringer.
Hovedprinsippene i våre evalueringer er:
Evaluering på fire nivåer
Evalueringen gjøres på fire nivåer:
1 Reaksjoner
2 Læring
3 Handlinger
4 Resultater
Hensikten med evalueringen er å finne ut hvordan en skal legge opp den videre lederutviklings- eller organisasjonsutviklingsprosess best mulig. For å få til dette, trenger vi å finne ut mer om:
– Hva har skjedd?
– Hvordan har den enkelte opplevd dette?
– Hva bør gjøres videre?
– Hvordan?
1 Reaksjoner
Reaksjoner betyr her hvordan de enkelte deltaker og hvordan organisasjonen som helhet har reagert. Dette er viktig for å få vite hvordan den enkelte opplever det som har skjedd. Dette gir oss opplysninger ikke bare om det som har skjedd, men også om hvordan situasjoner forøvrig er (om den/de som reagerer). Dette er også viktig for å vite hva som bør gjøres videre, hvordan og hvorfor.
2 Læring
Læring betyr her i hvilken den enkelte har endret holdninger, fått mer kunnskap eller økte ferdigheter.
3 Handlinger
Handlinger betyr her om den enkeltes eller organisasjonens måte å handle på eller oppføre seg på, er endret. Spørsmål kan være:
– Gjør du oppgaver nå som du ikke gjorde før?
– Er det oppgaver du ikke lenger utfører?
– Gjør du mer eller mindre av noe?
– Gjør du noe annerledes?
Tilsvarende spørsmål kan den enkelte stilles om organisasjonen som helhet eller deler av den.
4 Resultater
Resultater betyr om programmet så langt har ført til endringer i resultatene utover det som er kommet fram over. Eksempler er økt produksjon, økt kvalitet, minskede kostnader, færre ulykker eller uhell, mer fornøyde kunder o.l. Spørsmål som kan stilles er:
– For organisasjonen som helhet?
– Er det endringer i produktiviteten?
Både innholdet i og måten evalueringene utføres på, skreddersys etter den aktuelle situasjon og organisasjon, sammenhengen evalueringen inngår i og hva evalueringen skal brukes til.