Kirkebys lederskapsfilosofi
Av Leif-Runar Forsth
Ole Fough Kirkeby
Den danske filosof Ole Fough Kirkeby (opplysningene er fra Kirkeby (1998)) har arbeidet innen områdene økonomisk teori, teknologi-filosofi og kunstig intelligens. Fra begynnelsen av nittiårene har han utviklet en fenomenologisk filosofi omkring erkjennelsens avhengighet av kroppen og begivenheten. I 1998 kom boka “Ledelsesfilosofi”. I 2001 kom boka “Organisasjonsfilosofi – en studie i liminalitet”.
Kirkeby (1998:7) sier om denne boka at “den er er et forsøg på at praktisere min fænomenologiske filosofi” på et område han tror den egner seg godt for. Kirkeby mener også at det nesten ikke finnes noe fagvitenskapelig felt som ikke har sin filosofi, og at alle fagområder har behov for dette. Spesielt er dette et prekært behov innen lederskap som ikke har noen egen filosofi. Kirkeby (1998:14) gir tre hovedgrunner:
-Fordi det allerede eksisterer så mange discipliner, der gør hævd på at have skapt et “apparat” til analyse af ledelsesfenomenet, eller i alle fald af vægtige sider af det.”
For å imøtekomme dette behov, mener Kirkeby (1998:17) at:
Kirkeby konstaterer at det er vanskelig å forklare hva ledelse er. Han synes det kan være lettere å definere begrepet “den gode leder”, men støter her på problemet med hva slags kriterier en bruker for “god” og konkluderer med at det ikke er mulig å ha noen form for ledelse som ikke er normativ. Gjennom sin bok forsøker han å gi noen innspill om hvem som er den gode leder og hva som er godt lederskap. Dette gjør han først ved å skille mellom begrepene “leder” og “manager”. Han forklarer denne forskjellen slik, (Kirkeby, 1998:30 og 34) :
For managerne bygger forholdet på makt, noe som ofte karakteriserer forholdet der en person har stilling som overordnet og andre som underordnede. For ledere springer forholdet mer ut fra en opplevd nødvendighet. Management kan da oppfattes som å løse en oppgave ved hjelp av andre og ledelse som å løse en oppgave sammen med andre. Men andre steder i boka er ikke Kirkebys oppfatning like symmetrisk. Han heller over til en usymmetrisk relasjon, der lederen har en spesiell posisjon, men nå mer som den gode, frivillige valgte leder. Kirkeby (1998:12) sier at bokas formål, ut fra den radikale normativitets perspektiv, er:
“Tredie tese: den rette begivenhed og den rette stemthet må have en begyndelse, men enhver ægte oprindelse (arche) må hente sin begrunnelse i sig selv, fordi først afslutningen kan retfærdiggøre den.”
Disse sitatene antyder litt om hvordan Kirkeby utvikler sitt bidrag til lederskapsteoriene.
Boka tar opp noen tanker om utviklingen av nyere lederskap og om en del temaer fra moderne lederskapsdebatt. Eksempler er den kapitalistiske produksjonsprosess, innovasjon, interessenter (stakeholders), nettverk og re-enginering. Kirkeby er spesielt opptatt av kooperasjonen som organisasjonsform. Han bringer også inn en del begreper fra sitt filosofiske univers som for eksempel aisthesis, aletheia, anomoia, empeira, epithyma, haplus, hodeget, kairos og kateget. Med sin oppfatning av ledelse som medledelse, kommer Kirkeby (1998:116) fram til at:
3Hypomone: “Aktiv tålmod”
4Prolepsis: “Foregribelse”
5Maieutikken: “Kunsten at anspore et andet menneske til å finne ut hva han står for.”
6Epibole: “Indsikt med et slag (motsat den delvise erkendelse)”
Kirkeby ser på arbeidslivet fra vinkelen av et teater og mener da at læringen består i å finne ut hvilket stykke en er med å spille og helheten i dette. Kirkeby drøfter også sannhet og språket. Han konkluderer med, Kirkeby (1998:254):
Det, der giver ham hans position, er fællesskabet, men det er også skæbnen.
Hans magt skyldes kun i begrænset forstand hans personlige egenskaber, ikke hans viden, ikke hans færdigheder, ikke hans visdom men derimot begivenheden. Det er den, der skaber den dyd, han praktiserer.
At være den gode leder er således et kors.”
Som det går fram av det overstående, er Kirkeby (1998) en meget spesiell bok innen lederskapsteori. Hans oppfatninger av hva ledere er, jf. det første sitatet om dette, avviker sterkt fra hva de fleste oppfatter det å være. Hans oppfatninger av hva en god leder bør være, er imidlertid i godt samsvar med mange moderne lederskapsteoretikeres og praktikeres oppfatning.
Kirkeby (1998) er filosofen som forsøker å berike fagområdet lederskap, som han selv sier i “et forsøg på at praktisere min fænomenologiske filosofi”. Det er lett å kritisere Kirkeby for enkelte svakheter i hans behandling av moderne lederskap. Boka er har også en slik form og språkbruk at mange vil finne det vanskelig å oppfatte hva han mener. På den annen side viser Kirkeby (1998) hvor fruktbart et slikt forsøk kan være. Han bringer inn nye måter å se og drøfte lederskap på, som utvilsomt også er berikende for fagområdet. Han bringer også inn klassiske filosofiske synspunkter og problemstillinger på en ny og fruktbar måte.
I Kirkeby (2001) tar han for seg organisasjonsfilosofi, men boka er også en videre klargjøring av hans tanker om lederskap. Her gir han også en mer presis oppfatning av hva han oppfatter som filosofiens oppgave, Kirkeby (2001:11):
Litteratur
Kirkeby, O.F.: Ledelsesfilosofi, Samfundslitteratur, Frederiksberg C, 1998
Kirkeby, O.F.: Organisationsfilosofi – en studie i liminalitet, Samfundslitteratur,