Sannhet hos Donald Davidson
av Leif-Runar Forsth
Oppgave til Filosofi hovedfag, 2. spesialområde – Område 4 Språkfilosofi og logikk
Våren 2001
Sidenumrene referer til sidenumre i oppgaven. Dette for å lette referanser.
Innhold
1 Problemstilling 3
2 Intuisjoner om sannhet 3
3 Tarskis sannhetsteori 4
4 Davidsons bruk av konvensjon T 6
5 Radikal interpretasjon 8
6 Davidson og tradisjonelle sannhetsbegrep 10
7 Kritikk mot Davidson 14
8 Konklusjoner 15
Referanser 17
1 Problemstilling
Begrepet “sannhet” (truth) er sentralt i Davidsons filosofi. I “Truth Rehabilitated”, (Davidson 2000:72) sier han:
Davidsons filosofi er preget av utvikling. Han har ofte vært villig til å revurdere tidligere standpunkt og har ikke vært redd for å innrømme feil. Et annet kjennetegn er at han kommer tilbake til de samme problemstillinger, ofte fra andre vinkler, i forskjellige arbeider. Dette er også et uttrykk for hans helhetlige og enhetlige tilnærming. For den som først møter Davidson, i hvert fall gjelder dette meg, kan dette føre til at det ikke alltid er så lett å få tak i hva Davidson egentlig mener i det enkelte arbeid. På den annen side, gjør dette også lesingen av Davidson rikere. Lesingen av en ny artikkel gir ikke bare innsikt i dennes tema, men kan også kaste nytt lys over temaer som Davidson har tatt opp andre steder. Etter hvert kommer Davidsons enhetlige og helhetlige bilde klarere og klarere fram.
Davidson har mange ganger påpekt at to av de som har hatt størst innflytelse på utviklingen av hans filosofi, er Quine og Tarski.
Dette essayet tar for seg Donald Davidsons bruk av begrepet “sannhet”. Det viser hvordan Davidsons behandling av sannhet er en videreføring av Tarskis sannhetsteori og Quines teori om radikal oversettelse. Det drøfter også viktige forskjeller i forhold til disse og forholdet mellom Davidsons bruk av begrepet sannhet og tradisjonelle sannhetsbegrep.
2 Intuisjoner om sannhet
I “Metafysikk” sier Aristoteles:
Dette stemmer godt overens med våre intuisjoner om sannhet.
Sitatet illustrerer to viktige poeng også for Davidsons forståelse av sannhet. Aristoteles knytter sannhet opp til språket (si om ….) og til noe som er eller har hendt i verden (om det som er eller om det som ikke er).
Et viktig mål både for Tarski og Davidson er at en teori om sannhet også skal ta tilbørlig hensyn til våre intuisjoner om sannhet.
3 Tarskis sannhetsteori
Tarski (1933:152) sier i innledningen til sitt banebrytende arbeid:
Tarski forsøker derfor ikke å gi en definisjon av sannhet som er generelt gyldig eller som gjelder for alle språk. Han begrunner dette med, (Tarski, 1944:537):
For å definere sannhet går Tarski veien om begrepet “tilfredsstillelse” (satisfaction), (Tarski 1933:189). Konstruksjonen er hentet fra matematikken. Tilfredsstillelse kan da defineres ved at et element tilfredstiller en gitt funksjon hvis setningen blir sann med elementet satt inn i funksjonen. Funksjonen, (Tarski 1933:190):
“A sentence is true if it is satisfied by all objects, and false otherwise.”
Som Tarski (1944:548) selv bemerker, kan kan det synes merkelig å gå veien om tilfredsstillelse for å derfinere sannhet. Årsaken er av matematisk natur, sammensatte setninger kan konstrueres ut fra enklere setningsfunksjoner (jf. fra funksjoner som: pluss, større enn osv.), men kan ikke alltid konstrueres fra enklere setninger. Bruk av tilfredsstillelse og setningsfunksjoner som utgangspunkt framfor sannhet og setninger, gir derfor en generell rekursiv metode som kan brukes til å definere sannhet også for komplekse setninger.
På denne måten blir sannhet noe som er definert utenfra det språket vi ser på. Dette kan illustreres med at selv en setning som (3) ikke er sann av seg selv. Vi må ha bestemt oss for hva 1, 2 og 3 betegner og hva operasjoner som + og uttrykk som = betyr før vi kan konkludere om (3) er sann eller ikke. Dette gjør vi i et språk utenfor den matematikk som inneholder uttrykk som (3). Et slikt språk kaller Tarski (1944:545) for et metaspråk. Vi bruker derfor et metaspråk (her norsk) mens vi snakker om språket som brukes i (3) (objektspråket som bruker tallene 1, 2, 3 og uttrykkene + og =), for å bestemme hva som skal være sant i objektspråket. Fra dette følger også Tarskis (1944:546) krav om at metaspråket må være “essensielt rikere” (‘essential richness’) for at det skal kunne brukes til å definere sannhet i et objektspråk. Dette betyr at vi for å kunne definere sannhet i et (objekt) språk, må ha et tilstrekkelig rikere metaspråk som (objekt) språket er en del av eller kan oversettes til. Vi kan da si det slik:
(T) X is true if, and only if, p.
X er her en setning i objektspråket og p en setning i metaspråket. Tarskis (1944:539) berømte setning lyder på norsk:
(6) ‘Snø er hvit’ er sann hvis, og bare hvis snø er hvit.
Den første ‘Snø er hvit’ er en setning i objektspråket og den andre i metaspråket. Metaspråket kan her være vårt daglignorsk, der vi mener at snø er hvit. Tarski bruker derfor vårt daglige språk til å velge ut de setninger i objektspråket som skal være sanne. Han har derfor ingen direkte kobling fra objektspråket til “virkeligheten” via en referanse eller ekstensjon, bare til en tilsvarende setning i metaspråket.
Setningen i metaspråket definerer ikke hva sannhet er i objektspråket, den brukes bare til å bestemme hvilke setninger i objektspråket som skal være sanne. Sannhet i objektspråket defineres ved ekstensjonen (i objektspråket) til det metaspråklige uttrykket “sann”. Sannhet er dermed et primært begrep i objektspråket som innføres vha. metaspråket og som ikke defineres via andre begrep i objektspråket.
Tarskis definisjon tar derfor ikke opp hvordan vi i metaspråket kan bestemme om en setning er sann. Her nøyer han seg med å få overenstemmelse med våre intuisjoner (som var hans mål). Tarskis sannnhetsteori er derfor en rent semantisk sannhetsteori.
Opppsummert kan vi da si at Tarski gjør følgende med det naturlige språket: Med utgangspunkt i det naturlige språket som metaspråk, velger han ut visse typer utsagn som kan sies å være sanne og som ikke gir inkonsekvenser eller paradokser som f.eks. setningen i (1). I tillegg må det være utsagn som kan tilfredstille eller bygges opp fra setningsfunksjoner. Disse tar så Tarski over i et formelt språk som da er et delspråk av det naturlige. Tarski har da bare definert sannhet relativt til dette formelle språket og ikke generelt eller for andre språk.
4 Davidsons bruk av konvensjon T
I “A Coherence Theory of Truth and Knowledge” sier Davidson (1983:309):
I “Truth and Meaning”, (Davidson 1967), argumenterer Davidson for at Tarski hadde gitt opp for lett og foreslo at filosofer burde utvide Tarskis sannhetsteori også til de idiomer i naturlige språk som så vanskelige ut å inkludere i en sannhetsteori. Davidson (1967:35) oppsummerer dette slik:
As long as the language has the equivalent of a first order quatificationional structure and no decision method, there is no way to define truth for it except by introducing a sophisticated version of reference, what Tarski called satisfaction.”
Davidsons forslag førte imidlertid til at både han selv og en rekke andre filosofer forsøkte å inkludere stadig større deler av det naturlige språk i et Tarski liknende formalspråk, dvs. med sannhet definert også for disse delene av det naturlige språk. Selv om en ikke har lykkes med Davidsons ambiøse forsøk på å inkludere hele det naturlige språk, har en kommet langt utover det Tarski fikk til med sin formalisme.
Hva kan da disse formale språk brukes til? Mange vitenskaper bruker formale språk av Tarski lignende type til å beskrive og utvikle sine resultater. En del av vår kunnskaper fåes via vitenskapen og en sannhetsteori som kan si oss noe om og når de vitenskaplige setninger er sanne, har derfor verdi utover språkfilosofien.
I “Radical Interpretation” viser Davidson (1973) en helt annen måte å bruke konvensjon T på (radikal interpretasjon presenteres nærmere i kapittel 5). Han bruker formalismen fra Tarskis konvensjon T, men snur om på grunnlaget for denne. Situasjonen er nå at to språkbrukere er i en felles situasjon der de begge ytrer en setning de oppfatter som sann om situasjonen. F.eks. vil en nordmann si “Det regner” mens en tysker vil si “Es regnet”. Vi har da et triangel bestående at de to utsagnene og situasjonen. I konvensjon T språk kunne vi da sette opp forholdet mellom de to utsagnene slik:
(7) ‘Det regner’ er sant hvis og bare hvis ‘Es regnet’ er sant.
Begge de to uttrykkene i ‘ ‘ er nå å forstå som semantiske uttrykk i hvert sitt språk, norsk og tysk. I Tarskis formalisme kan vi oppfatte begge de to utsagnene som å være i formale objektspråk (som er delmengder av de respektive naturlige språk). Vi kan derfor også ha metaspråk tilhørende disse og som oppfyller Tarskis krav. Det vil derfor være mulig (i prinsippet) for hvert av disse objektspråkene å definere sannhet slik Tarski gjør. Det er imidlertid en vesentlig forskjell, vi har i (7) ikke noen kobling til et metaspråk som kan gi oss hvilke setninger i objektspråkene som er sanne, koblingen er kun mellom de to objektspråkene. Det er her Davidson kommer med sitt nyskapende grep. Han kombinerer Quines teori for radikal oversettelse med Tarskis sannhetsteori til sin teori for radikal interpretasjon.
5 Radikal interpretasjon
Davidson (1973:134) sier i “Radical Interpretation” om sitt grep:
Men det er en stor forskjell i tillegg, Tarski har eksakt en-til-en referanse mellom utsagn i objektspråket og i metaspråket. Davidson har “optimally fit” i totaliteten. Han får derfor ikke sannhet for hver enkel setning, bare at setningene for det meste (dvs. de fleste) er sanne, hvem som helst av dem kan i prinsippet være falsk.
Tarski gir en konsistent form for definisjon av sannhet innen sine formelle språk. Denne sier imidlertid intet om overføring av sannhet mellom to formelle språk. Tarski sier tvert om at noe som er sant i et språk kan være falskt eller meningsløst i et annet. Selv om Davidson bruker Tarskis formalisme, gjør han nærmest det stikk motsatte. Sannhet er noe som er felles for de to språkene via den felles språkbrukersituasjonen.
Både for Tarski og Davidson kommer sannhet inn i det aktuelle språket utenfra. For Tarski fra metaspråket og for Davidson fra trianguleringssituasjonen og velvillighetsantagelsen.. Da for Davidson hver (eller i hvert fall de fleste) setning kan være falsk, kan Davidson ikke få noen motsetningsfri definisjon av sannhet innen et språk slik Tarski kunne. Sannhet eller “sann setning” er derfor ikke definert i Davidsons språk. Det ligger som et primært begrep hos språkbrukeren. Davidson (1999a:65) sier det slik om begrepet sannhet:
I Quine (1999) og Davidson (1999b) tar begge to opp på hvilke områder de er uenige. De er enige om at Davidsons radikale tolkning er en videreutvikling av Quines radikale oversettelse og ikke i motstrid. Den største forskjellen ligger i hvor de legger meningen av et utsagn. For Quine ligger det nærmere hjernen i den kausale kjeden, ved sanseinntrykket. For Davidson ligger det ved starten, ved det noe som forårsaker sanseinntrykket. I Davidson (1999c:107) sier han om dette:
I den radikale tolkning får sannhet et slags konsensus definisjon (i prinsippet kan den være mellom kun to personer). Vi kan spørre om det er denne form for sannhetsteori Davidson legger til grunn. Vi kan også spørre om det er tilfredstillende med en slik form for sannhetsteori som grunnlag. Vi kan også spørre om det er noen sammenheng mellom “sann setning” slik det presist kan defineres innen et språk (ved ekstensjon a la Tarski) i Davidsons første måte å bruke konvensjon T på og språkbrukerens oppfatning av sann setning som ligger til grunn i den radikale tolkning. Før vi kan svare på disse spørsmålene, må vi se nærmere på Davidsons oppfatning av sannhet og de mer tradisjonelle sannhetsteorier og begrep.
6 Davidson og tradisjonelle sannhetsbegrep
I sin “Intellectual Autobiography”, sier Davidson (1999a:65):
I “True to the Facts”, (Davidson 1969: 37), forsvarer han en versjon av korrespondanseteorien. Han mener der at sannhet kan bli forklart ved å appellere til en relasjon mellom språket og verden. Davidson (1969:48) bruker ikke her en mer intuitiv form for korrespondanse, men en slags korrespondanse ved hjelp av Tarksis konsept om tilfredsstillelse. Dvs. variable som settes inn og som kan tilfredstille setningsfunksjonene, er ord som er navn på ting eller hendelser i verden. Han gikk så til dels vekk fra denne oppfatningen. F.eks. i Davidson (1999j:17) formulerer han det slik:
Davidson mener at triangelsituasjonen taler, lytter og språkbruksistuasjonen danner utgangspunktet for utvikling av språket og tenkningen. Ved gjentatte ganger å oppleve setninger uttalt om en hendelse, f.eks. at “Vannet i kjelen koker”, vil vi forstå når denne brukes og dermed hva setningen betyr. Dette vil også føre med seg en forståelse av forskjellen mellom denne situasjonen og situasjonen der vannet i kjelen ikke koker.
I dette ligger at vi danner oss en forståelse av om setningen “Vannet i kjelen koker”s sannhetsbetingelse. Den er sann hvis den sies i samme situasjon der vi har lært at den brukes, usann ellers. For å ha en slik forståelse, må vi være tenkende vesener, vi må minimum kunne holde i bevisstheten setningen og dens språkbruksituasjon og kunne sammenligne denne med den nye situasjonen. Tenkning forutsetter derfor innhold. For å kunne ha et begrep om sannhet, må vi derfor kunne ha en tanke om at noe må kunne være tilfelle. Dvs. at vi kan bli overrasket hvis det ikke er slik. For å ha et begrep om sannhet må vi da også ha et begrep om en objektiv virkelighet. I eksemplet at vi kan ha en tanke om at vannet i kjelen kan koke, uansett om vi tror det eller ikke.
Davidsons resonnement er da at sannhet forutsetter tenkende vesener. Tenkningen forutsetter igjen språk. Språket forutsetter kommunikasjon. Kommunikasjon forutsetter oss selv, andre mennesker (eller i hvert fall ett) og en språkbruksituasjon. Konklusjonen er da at sannheten forutsetter at følgende eksisterer: Vi, den andre vi kommuniserer med, en situasjon å kommunisere om (dvs. ofte en ytre verden utenom oss selv og den andre) og vår tenkeevne . I “The Structure and Content of Truth”, sier Davidson (1990:279):
“What explains our grasp of the concept of objective truth?”
Han følger der sitt tidligere resonnement om at tenkning forutsetter språket som er lært i tiranguleringsituasjoner. For å kunne stille spørsmålet om verdens eksistens, må vi ha et språk og en tenkeevne som forutsetter eksistensen av oss selv, et annet menneske og i hvert fall at det er et eller annet i tillegg i verden. En global skeptisisme får derfor ikke innpass. Den semantiske sannhet hos Davidson blir dermed også en epistemologisk sannhet. Davidsons epistemologiske sannhet er imidlertid åpen for feilsutninger i de enkelte tilfeller. Det er bare helhetlig våre oppfatninger, formulert i vårt språk, er epistemologisk riktige. I “The Structure and Content of Truth”, oppsummerer Davidson (1990:325) det slik :
“I think the mutual support of our perceptual believs is all we have, and all we need.”
Til dette kan vi selvsagt innvende at vi likevel ikke kan være sikre på at det vi og andre har observert og dannet oss et felles språk om, virkelig er sant. Davidson (1999d:163) besvarer denne innvending slik:
Vi kan her stille spørsmålet om i hvilken grad mangelen på en presis definisjon av sannhet i de naturlige språk, svekker Davidsons epistemologiske og metafysiske konklusjoner. Til dette kan vi svare at Davidsons resonnement kan føres tilbake til de formelle språk som brukes i en del vitenskaper. Dette ville svekke innvendingen om mangel på presisjon. De vitenskaplige språk (som er delmengder av de naturlige språk) ville da kunne gi oss sannheter som da også blir epistemologiske og metafysiske.
To svakheter i Davidsons resonnement er forutsetningen om at tenkning forutsetter språk og at språket i hovedsak er auditivt (kontra visuelt). Dette drøftes videre i kapittel 7.
Utfra gjennomgangen i kapittel 4, 5 og 6 ser vi at Davidsons sannhetsteori ikke passer helt inn i de tradisjonelle inndelingene. Fra Tarskis formalisme har han med seg at det må være intern konsistens mellom utsagnene, dvs. en slags koherensteori. Fra trianguleringen har han med seg en kobling til en ytre virkelighet, dvs. en slags referanse- eller korrespondanseteori. Men da Davidson ikke nødvendigvis har sannhet for de enkelte utsagn, blir hans teori verken en ren koherens- eller korrespondanseteori. Språkbrukernes enighet peker mot en konsensusteori. Men i Davidsons teori skyldes enigheten koblingen til virkeligheten og en felles form for rasjonalitet. Den er derfor heller ikke noen ren konsensusteori. Davidson har nærmet seg og behandlet problemstillingen på tildels helt nye måter og det er derfor ikke å undres over at hans sannhetsteori da heller ikke passer helt inn i tidligere klassifiseringer.
7 Kritikk mot Davidson
Det kan stilles spørsmål til to av hovedforutsetningene i Davidsons resonnementer.
Den første er om tenkningen forutsetter et språk slik Davidson påstår. Vi kan forestille oss at vi kan tenke direkte i de bilder som vi også kan se i en språkbruksituasjon. I eksemplet over kan vi ha sett at vann i en kjele koker når den står over et bål. Vi kan da også ha en forventing om at vannet koker når vi ser en vannkjele over et bål. Men hvis vi ser vannet ikke koker og vi blir overrasket, kan vi konkludere at vi har tenkt, at vår tanke har hatt et innhold og at vi har hatt en slags forestilling om sannhet. Hvis dette er riktig, så vil Davidsons oppfatning ikke være riktig (dvs. om at språket og opplæring via triangelsituasjonen er nødvendig for tenkning). På den annen side styrker dette eksemplet Davidsons oppfatning av at sannhet er et primært begrep som vi kan holde uten at det defineres via andre begrep. I eksemplet kunne vi jo holde det selv uten språk. Eksemplet bekrefter også Davidsons oppfatning om at tenkning forutsetter en slags forståelse av sannhet.
Det andre spørsmålet kan stilles til Davidsons oppfatning om at språket ikke representerer det det omtaler, det er mer en kausal kjede fra språkbruksituasjonen til vårt språk. I Davidson (1999g:667) godtar han at:
Davidson godtar at tegninger som kart representerer ting. Men vi kan gå fra et representerende bilde til et symbolsk bilde som inneholder noe av det det representerer, jf. kinesiske skrifttegn. Det vil si at et bildespråk kan representere. Det auditive språket vil derimot være mer kausalt, slik Davidson mener.
Disse innvendigene svekker heller ikke Davidsons påstand om at vi må ha et slags begrep om sannhet for å kunne tenke.
Hvis innvendingene er riktige, vil de ikke gjøre Davidsons teori ugyldig. De vil, som nevnt, bekrefte viktige deler av Davidsons resonnement. Men de vil medføre at Davidsons oppfatning om språket og om tenkning er for begrenset. Dette vil ikke først og fremst svekke hans semantiske teori, men mer hans epistemologiske og metafysiske konklusjoner. Dette fordi en tenkning uten språk og et annet type språk (f.eks. mer visuelt) vil gi andre epistemologiske tilganger enn via det språk som dannes via Davidsons triangulering. På den annen side vil store deler av de vitenskaplige språk være utviklet slik Davidson beskriver, og hans epistemologiske og metafysiske beskrivelser vil kunne gjelde for disse deler av de naturlige språk.
8 Konklusjoner
Davidsons arbeider om sannhet tar utgangspunkt i Tarskis sannhetsteori. Dette arbeidet føres videre på tre hovedområder.
Det første er basert på Davidsons forslag om at Tarskis sannhetsteori også kunne utvides til naturlige språk, stikk i strid med det Tarski selv hadde konkludert. Davidsons første forsøk på dette mislyktes. Men hans forslag førte til en rekke positive resultater. Davidson og andre har utvidet Tarkskis teori til stadig nye deler av det naturlige språk. Men det er et åpent spørsmål om prosjektet noen gang vil føre helt fram. Som Davidson (1999g:688) selv sier:
Det tredje området er Davidsons bidrag til økt forståelse av sannhet. Davidson har konkludert at uten et grunnleggende og primært begrep eller forståelse av sannhet, ingen språk eller tanke. Han har klarlagt sammenhengen og overbevisende argumentert for at triangelet: en ytre situasjon, en taler og en lytter, er nødvendig for utviklingen av et språk. På denne måten har hans prosjekt også betydning for vår epistemologiske og metafysiske oppfatninger av sannhet.
Det kan innvendes mot Davidson at hans beskrivelse av tenkning er for begrenset, den konsentrerer seg for mye om språket slik det er utviklet auditivt. En mer visuell utvikling av språk vil kunne gi at språket i større grad er en direkte representasjon av ting og hendelser i verden. Antar vi at mennesker kan tenke direkte i bilder, utfra slik de har observert verden, faller også noen av Davidsons argumenter for at språket er nødvendig for tenkning. Men hans poeng om sannhet som primært begrep beholdes, det får bare i tillegg et billedmessig innhold framfor et rent semantisk. Hans oppfatning av tenkning vil heller ikke dekke hele tenkningen slik Davidson påstår, men viktige deler av den.
Referanser
Aristoteles: Metafysikk. Aristotelessitatet i kapittel 2 er tatt fra Tarski (1944:538).
Brandon, R.B. (Ed.): Rorty and his Critics, Blackwell, Oxford UK og Cambridge USA, 2000
Davidson, D.: Truth and Meaning, 1967. I Davidson (1984)
Davidson, D.: True to the Facts, 1969. I Davidson (1984)
Davidson, D.: Radical Interpretation, 1973. I Davidson (1984)
Davidson, D.: The Method of Truth in Methaphysics, 1977. I Davidson (1984)
Davidson, D.: Essays on Actions and Events, Clarendon Press, Oxford, New York, 1980
Davidson, D.: A Coherence Theory of Truth and Knowlegde, 1983. I Le Pore (1986)
Davidson, D.: Inquiries into Truth & Interpretation, Clarendon Press, Oxford, New York, 1984
Davidson, D: A Nice Derangement of Epitaphs, 1986. I Le Pore (1986)
Davidson, D.: Afterthoughts to A Coherence Theory of Truth and Knowlegde, 1987,
I Malakowski (1990). Her tatt fra Ramberg (2001).
Davidson, D.: The Structure and Content of Truth,
Davidson, D.: Reply to W. V. Quine, 1999b. I Hahn (1999)
Davidson, D.: Reply to John Mc Dowell, 1999c. I Hahn (1999)
Davidson, D.: Reply to Barry Stroud, 1999d. I Hahn (1999)
Davidson, D.: Reply to Pascal Engel, 1999e. I Hahn (1999)
Davidson, D.: Reply to Richard Rorty, 1999f. I Hahn (1999)
Davidson, D.: Reply to Stephen Neale, 1999g. I Hahn (1999)
Davidson, D.: Reply to James Higginbotham, 1999h. I Hahn (1999)
Davidson, D.: Reply to Dagfinn Føllesdal, 1999i. I Hahn (1999)
Davidson, D.: Is truth a goal of inquiery? Discussion with Rorty, 1999j. I Zeglen (1999)
Davidson, D.: Reply to Kirk Ludvig, 1999k. I Zeglen (1999)
Davidson, D.: Reply to Roger F. Gibson, 1999l. I Zeglen (1999)
Davidson, D.: General comments, 1999m. I Zeglen (1999)
Davidson, D.: Truth Rehabilitated, 2000. I Brandon (2000). Her tatt fra Ramberg (2001)
Hahn, L. E.: (Ed.): The Philosophy of Donald Davidson, Open Court Publishing
Her tatt fra Kopisamling til Grunnfag i Filosofi, Universitetet i Oslo, 1999
Le Pore, E. (Ed.): Truth and Interpretation, Blackwell, Oxford UK og Cambridge USA, 1986
Malakowski, A.: Reading Rorty, Blackwell, Oxford UK og Cambridge USA, 1990
Ramberg, B. J. (red.): Artikler av Donald Davidson,
Quine,W. V.: Where Do We Disagree?, 1999. I Hahn (1999)
Tarski, A.: The Concepts of Truth in Formalized Languages, 1933 (på polsk).
Tarski, A.: The Semantic Conception of Truth and the Foundations of Semantics, 1944.
Pensumliste
Davidson, D.: A Coherence Theory of Truth and Knowlegde, 1983,
Davidson, D.: Rational Animals, Artikkelsamling, UiO, 2001, p. 473-480 8 sider
Davidson, D.: The Folly of Trying to Define Truth, J. Phil. 1996 – V. XCIII, No. 6,
Evnine, S.: Donald Davidson, Stanford University Press, Stanford, USA, 1991 198 sider
Hahn, L. E.: (Ed.): The Philosophy of Donald Davidson, Open Court Publishing
Sample of Davidson’s Handwriting
Intellectual Autobiography of Donald Davidson
1. W. V. Quine: Where Do We Disagree?, p. 73-80 8 sider
Reply to W. V. Quine
3. J. J. C. Smart: Correspondence, Coherence, and Realism, p. 109-123 15 sider
Reply to J. J. C. Smart
4. Robert Morris: The Art of Donald Davidson “Blind Time Drawing, p. 127-137 11 sider
with Davidson”
Reply to Robert Morris
5. Barry Stroud: Radical Interpretation and Philosophical Scepticism, p. 139-162 24 sider
Reply to Barry Stroud
6. A. C. Genova: The Very Idea of Massive Truth, p. 167-192 26 sider
Reply to A. C. Genova
9. Tyler Burge: Comprehension and Interpretation, p. 229-251 23 sider
Reply to Tyler Burge
12. Deborah Hansen Soles: Prefers True: Archimedean Point or Achilles’ Heel? 20 sider
P. 311-330
Reply to Deborah Hansen Soles
19. Pascal Engel: The Norms of the Mental, p. 447-460 14 sider
Reply to Pascal Engel
24. Richard Rorty: Davidson’s Mental-Physical Distinction, p. 575-595 21 sider
Reply to Richard Rorty
28. Stephen Neale: On Representing, p. 657-667 11 sider
Reply to Stephen Neale
29. James Higginbotham: A Perspective on Truth and Menaing, p. 671-687 17 sider
Reply to James Higginbotham
30. Ernest Lepore: The Scope and Limits of Quotation, p. 691-715 25 sider
Reply to Ernest Lepore
Harnish, R. M. (Ed.): Basic Topics in the Philosophy of Language,
Introduction Scott Soames, p. 493-517 25 sider
17 The Thought: A Logical Inquiry, p. 517-536 20 sider
G. Frege (1918)
18 The Semantic Conception of Truth and the Foundations of Semantics,
p. 536-571 36 sider
A. Tarski (1944)
19 Tarski’s Theory of Truth, p. 571-598 28 sider
H. Field (1972)
Afterword: Truth and Paradox Vann McGee, p. 615-633 19 sider
Ramberg, B. J.: Donald Davidson’s Philosphy of Language An Introduction 153 sider
Zeglen, M. (Ed.): Donald Davidson – Truth, meaning and knowledge,
SUM PENSUMLITTERATUR: 1676 SIDER